HET STAPPENPLAN om je huwelijksdag te organiseren

Stap 4: Leveranciers vastleggen
Eens je per type leveranciers enkele interessante opties hebt gevonden kan je offertes opvragen en leveranciers vastleggen. Voor mijn eigen koppels werk ik met een voorselectie ronde. Dit wil bijvoorbeeld zeggen dat ik eerst een 4 a 5 tal fotografen ga doorgeven als optie met alle nodige info over deze fotografen, voorbeeldfoto’s en misschien al enkele standaardprijzen. Daarna geeft mijn koppel door welke fotografen hun voorkeur hebben en dan ga ik twee offertes opvragen. Eén offerte opvragen vind ik vaak te weinig en drie vind ik te veel. Ik vind het belangrijk dat koppels keuzes maken op basis van wat de leverancier kan, ipv enkel op het financiële plaatje. Uiteraard stel ik geen leveranciers voor waarvan ik weet dat ze boven hun budget zouden zitten.

Stap 5: Beslissingen uitwerken
Dit is de langst durende stap want het gaat over de communicatie met al jouw gekozen leveranciers. Eens de lastige keuze is gemaakt en jij je leverancier hebt gekozen, ga je ermee moeten communiceren. Je gaat je idee over je trouwfeest moeten weergeven, je gaat ermee afspreken om te kijken welke info jullie beide nodig hebben. En je gaat open moeten communiceren over wat je wilt en wat je misschien liever niet wilt. Luister vooral naar elke leverancier wat hij of zij nodig heeft van jou. Stuur ze geen 100 mailtjes want dat is gewoon helemaal niet nodig. En doe vooral alles chronologisch. Ga nog geen decoratie bespreken als je catering en locatie nog niet helemaal op punt staat.

Stap 6: GENIETEN VAN JE HUWELIJKSDAG!
Hihi, hier kan ik echt geen uitleg over geven. Op je huwelijksdag moet jij gewoon genieten van jullie moment! Sommigen doen dit met een professionele coördinator op hun huwelijksdag die alles in goede banen leidt. Anderen verkiezen om geen professionele hulp in te schakelen. Kijk vooral naar wat jij zelf wilt en aankan. Aankan is misschien wat negatief verwoord, maar ik meen het wel. Als jij niet graag in de belangstelling staat, dan kan een huwelijksdag op zich al zeer druk zijn. Misschien is het dan wel beter om een coördinator onder de arm te nemen zodat je niet ook alle leveranciers moet begeleiden op je huwelijksdag.

Een trouwfeest organiseren is veel werk, maar oh zo plezant! Ik heb er niet voor niets mijn beroep van gemaakt. -hihi- En ik vind dat het plannen van je trouwfeest start met accepteren dat het veel werk is. Eens dat je dit door hebt, kan je ook inschatten of jij die tijd hebt of dat je misschien toch wel wat hulp kan gebruiken.





Fotograaf - El Makhfi fotografie // Wild weddings photography // Lux Visual Storytellers
Bloemist - Maison Papillon
Meubilair - Decoratieverhuur 
 




Op deze beelden kan je ook deze leveranciers terugvinden:
 




Stap 1: Info verzamelen
De eerste en ook zeer grote stap is info verzamelen. Je gaat overal eens gaan horen hoe anderen het hebben aangepakt. Je bekijkt leuke trouwblogs (zoals deze natuurlijk) om info in te winnen. Je gaat verschillende social media kanalen bekijken waar je ongetwijfeld overspoelt zal worden met info. Je leest het goed, deze stap bevat vooral online onderzoek. Maar ook offline is er veel info te winnen. Je kan naar trouwbeurzen gaan. Er zijn intieme en creatieve wedding gatherings die georganiseerd worden. Zoals de ‘Plan your perfect wedding’ die ik reeds georganiseerd heb. En je kan interessante boeken kopen zoals ‘Wij trouwen’ die jou alle info geven die je nodig hebt om je eigen droomhuwelijk te organiseren.

PS: Weet dat deze stap eigenlijk nooit echt zal stoppen. Je zal bij elke stap overspoeld worden met info en handige tips. Dit is ook niet erg, want zo kan jij misschien bijsturen waar nodig.

Stap 2: Een stappenplan uitwerken
Eens je alle info hebt verzameld. Kan je een chronologisch stappenplan uitwerken. Ik hoor je al zeggen ‘zoveel werk seg’ maar toch raad ik het je aan. Ik weet het, ik ben een weddingplanner dus een planning uitwerken is wat ik graag doe. Maar ook jij zou dit moeten doen. Zo kan dit je houvast zijn om te weten wat er nog moet gebeuren, met wat je op schema zit en met wat je eigenlijk wat achter zit. Ik heb bijvoorbeeld een checklist gemaakt voor jou – jaja, helemaal gratis- dat jij kan downloaden. Deze is volledig chronologisch opgesteld zodat jij weet wanneer je wat moet doen en wat je allemaal moet doen. Soms kan ik toch lief zijn he?


Stap 3: Leveranciers uitzoeken
Best wel een grote stap eigenlijk, want er zijn zoveel leuke, goede en originele leveranciers. Echt gewoon te veel om op te noemen. Maar hierbij wil ik een tip geven, kijk naar je lokale leveranciers. Ze moeten niet uit je dorp komen, maar als je van West-Vlaanderen bent, is het misschien beter om niet met allemaal Antwerpse trouwleveranciers te werken. Deze regel geldt niet bij elk type leverancier, maar voor sommigen vind ik het toch belangrijk. Je moet soms niet te ver zoeken om kwalitatieve leveranciers te vinden. Een tweede tip dat ik hierbij kan geven is om hun socials en website goed te bekijken. Ze vertellen veel over de stijl en de sfeer die de leverancier heeft. En oké, niet bij iedereen is dit up to date, maar bij vele trouwleveranciers is dit wel een heel goed en duidelijk visitekaartje. Zo zorg je dat je geen leverancier boekt, die eigenlijk helemaal niet binnen jouw stijl valt.


 




PS: vergeet zeker niet mijn GRATIS checklist te downloaden.
Even je e-mailadres en naam invullen en je ontvangt hem helemaal gratis in je mailbox.



download hier

Maar hier ga ik jou vertellen hoe jij het beste jouw trouwfeest kan organiseren.




Succes met het plannen van jouw huwelijksdag!

Voel je vrij om een comment achter te laten!

Ik lees zeer graag jouw feedback over mijn blogposts. Heb jij vragen, leuke ideetjes of misschien enkele verbeteringen voor mij? Stuur me gerust een mailtje naar info@popthequestion.be. Ik bekijk het zeker en vast. 

VOEL JE VRIJ OM EEN COMMENT ACHTER TE LATEN!